اگر در حال راه اندازی رستوران خود هستید، حتما به تهیه تجهیزات رستوران و تجهیزات آشپزخانه صنعتی فکر کرده اید و با این سوال مهم رو به رو شده اید که برای طبخ غذاهای مختلف، سرخ کن صنعتی برقی انتخاب بهتری است یا گازی؟

همان طور که می دانید، نحوه مصرف انرژی در هر کدام از این دستگاه ها متفاوت بوده و این امر، تفاوت زیادی در زمان پخت، ایمنی و …. ایجاد کرده است. از این رو ابتدا لازم است با نحوه عملکرد سرخ کن صنعتی گازی و برقی بیشتر آشنا شویم. مهم ترین مواردی که در این مطلب بررسی می کنیم عبارتند از:

  • نحوه عملکرد سرخ کن صنعتی برقی
  • مزایا و معایب سرخ کن صنعتی برقی
  • نحوه عملکرد سرخ کن صنعتی گازی
  • مزایا و معایب سرخ کن صنعتی گازی
  • مهم ترین تفاوت های سرخ کن صنعتی برقی و گازی
  • قیمت سرخ کن صنعتی برقی بهتر است یا گازی؟

با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد سرخ کن صنعتی برقی

همان طور که از نام این محصول نیز پیداست مانند: گرم کن غذا و دیگر تجهیزات آشپزخانه صنعتی، به وسیله جریان برق روشن شده و مورد استفاده قرار می گیرند؛ از این رو بدیهی است که در مقایسه با سرخ کن های صنعتی گازی، انژری بیشتری مصرف کرده و بنابراین ممکن است هزینه بیشتری را در این زمینه متحمل شوید.

پس از اتصال به برق و روشن کردن دستگاه، با عبور جریان الکتریسیته از داخل سیم ها، داغ شده و به این ترتیب سبب گرم شدن روغن و در نهایت سرخ شدن غذا می گردد. با توجه به مدل دستگاه و نحوه فناوری به کار گرفته شده در ساخت آن، این فرآیند می تواند ساده تر و یا پیچیده تر بوده و تفاوت در قیمت نهایی محصول ایجاد کند.

مزایا و معایب سرخ کن صنعتی برقی

شما با خرید فر قنادی، فر کانوکشن و دیگر تجهیزات رستوران نیز همواره با مزایا معایب استفاده از هر کدام رو به رو هستید. بنابراین باید با توجه به نیازها و شرایطی که دارید، به انتخاب هر کدام بپردازید.

مهم ترین مزیت های استفاده از سرخ کن صنعتی برقی عبارتند از:

  • سهولت در استفاده

سرخ کن مرغ سوخاری صنعتی یا انواع دیگر سرخ کن برقی، عموما دارای ساختار ساده ای بوده و استفاده از این محصولات آسان تر است. این دستگاه ها دارای کنترل دیجیتالی هستند که به کمک آن می توان دما و زمان طبخ را تنظیم نمود.

  • ایمنی بالاتر

یکی از نکات مثبت استفاده از سرخ کن صنعتی برقی، عدم نیاز به گاز برای طبخ غذا است. این مزیت سبب شده تا ایمنی محیط کار افزایش یافته و با خطرات حوادث ناشی از احتراق گاز رو به رو نشویم.

  • کوچک بودن

این دسته از سرخ کن های صنعتی به دلیل ابعاد کوچکتری که دارند قابل استفاده در محیط های کوچک بوده و بنابراین نگرانی بابت اشغال فضای اضافی نخواهید داشت.

و اما… مهم ترین معایب استفاده از سرخ کن برقی به شرح زیر است:

  • عدم امکان استفاده با قطعی برق

یکی از معایب استفاده از سرخ کن صنعتی فیلتر دار یا ساده برقی این است که به قطعی برق، امکان پخت غذا وجود نداشته و ممکن است در کار شما وقفه ایجاد کند.

البته در این گونه مواقع می توانید از ژنراتور پشتیبان برق نیز استفاده نمایید؛ اما در هر صورت این مورد نیز یکی از محدودیت های استفاده از سرخ کن برقی است.

  • محدودیت تنظیم حرارت

برخی از مدل های سرخ کن صنعتی برقی، قابلیت تنظیم حرارت را نداشته و تنها دارای یک سری تنظیمات پیش فرض هستند. این ویژگی سبب می شود تا برای پخت غذاهای مخصوص، انتخاب محدودتری برای کنترل دما داشته باشید.

نحوه عملکرد سرخ کن صنعتی گازی

در این دسته از سرخ کن های صنعتی، از انرژی گاز برای پخت غذا استفاده شده است. لازم به ذکر است که این دسته از محصولات، با توجه به ابعاد و ظرفیت هایی که دارند، در مدل های تک لگنه، دو لگنه و سه لگنه توسط مراکز تولید کننده سرخ کن صنعتی به بازار عرضه شده اند. هر کدام از مدل های تک لگنه و دولگنه در ظرفیت های 4، 6، 8 و 10 لیتری تولید شده اند.

فراموش نکنید مهم ترین تفاوت سرخ کن گازی خانگی با صنعتی، در ظرفیت آن است. سرخکن های صنعتی دارای ظرفیت بیشتری بوده و به دلیل تحمل دمای بالاتری که دارند، دیرتر از نوع خانگی، با خرابی و اختلال مواجه می شوند.

در برخی از مدل های سرخ کن صنعتی گازی، ترموستات تعبیه شده تا امکان تنظیم دما و حرات دستگاه برای افراد فراهم باشد. دسته ای دیگر هم به دلیل عدم جداسازی از بدنه، دارای شیر تخلیه هستند تا بتوانید به راحتی اقدام به تخلیه روغن نمایید.

مزایا و معایب سرخ کن صنعتی گازی

حالا که با نحوه عملکرد این سرخ کن صنعتی نیز آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم و در نهایت به این سوال: سرخ کن صنعتی برقی بهتره یا گازی؟ پاسخ دهیم.

و اما.. مهم ترین مزیت های سرخ کن های صنعتی گازی نسبت به برقی عبارتند از:

  • اندازه بزرگ تر

این دسته از سرخ کن ها دارای ابعاد بزرگ تری بوده و برای محیط های کاری بزرگتر مثل: رستوران ها مناسب نر هستند. همچنین برای برای تهیه تجهیزات فست فود نیز گزینه مناسبی هستند.

  • پخت با کیفیت غذا

به دلیل امکان تنظیم دقیق حرارت و شعله در این نوع سرخ کن های صنعتی، می توانید غذاهایی با طعم و کیفیت بهتر و تردتر تهیه کنید.

  • سرعت طبخ بالاتر

شعله قوی سرخ کن های گازی باعث می شود تا در مدت زمان کوتاهی، غذاهای مختلف را آماده کرده و به این ترتیب به راحتی به سفارش مشتریان رسیدگی نمایید.

در کنار این مزیت ها، با معایب سرخ کن های گازی نیز آشنا شوید:

  • ایمنی کمتر

در سرخ کن های صنعتی گازی به دلیل احتراق گاز، با حوادث مختلفی از قبیل: انفجار، مسمومیت ناشی از نشت گاز و… رو به رو هستیم. بنابراین نیاز است همواره به نکات ایمنی توجه داشته باشیم.

  • تولید گرمای بیشتر

همان طور که گفتیم این محصول نیز مانند فر پیتزا ریلی یا کباب پز و… با تولید گرمای بیشتر، سبب پخت باکیفیت تر غذاها می گردد؛ اما این ویژگی در فصل گرما به ویژه در محیط های بسته

می تواند به میزان قابل توجهی، سبب افزایش دمای محیط شود. در نهایت این هوای گرم می تواند بر عملکرد پرسنل نیز تاثیر منفی داشته باشد.

حالا که با نحوه کارکرد و مزایا و معایب هر کدام از سرخ کن های صنعتی برقی و گازی نیز آشنا شدید، زمان آن رسیده که برای خرید، تصمیم قطعی بگیرید. در ادامه با ذکر نکاتی در این باره به شما برای تصمیم گیری راحت تر کمک می کنیم. با ما همراه باشید.

مهم ترین تفاوت های سرخ کن صنعتی برقی و گازی

برای انتخاب بین این دو سرخ کن صنعتی، نیاز است با تفاوت های هر کدام بیشتر آشنا شویم و موارد دیگر را نیز بررسی کنیم.

  • انرژی مصرفی

با توجه به پایین تر بودن هزینه های گاز در کشور ما چنانچه به دنبال یک سرخ کن به صرفه تر هستید، سرخ کن صنعتی گازی انتخاب بهتری بوده و در مقایسه با مصرف برق سرخ کن های برقی، هزینه های کمتری برای شما خواهد داشت.

  • میزان مصرف روغن

اگر به دنبال راهکاری برای کاهش مصرف روغن برای پخت غذا هستید، باید بگوییم که سرخ کن گازی کوچک یا بزرگ و برقی به یک میزان روغن برای طبخ غذا نیاز داشته و تفاوتی با هم در این مورد ندارند!

  • امنیت

همان طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم سرخ کن های صنعتی گازی، به دلیل خطر نشت گاز و آتش سوزی از امنیت پایین تری برخوردار بوده و نیازمند رعایت بیشتر نکات ایمنی در مقایسه با سرخ کن برقی هستند.

  • نحوه شستشوی دستگاه

شستشوی این دستگاه ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تنها در یک مورد می توانیم بگوییم تفاوتی وجود دارد و آن این است که به دلیل کوچک تر بودن اندازه سرخ کن های برقی، شستشوی آن ها بسیار سریع تر خواهد بود. 

  • سرعت

اگر پخت سریع تر و با کیفیت تر غذا مد نظر شما است، سرخ کن صنعتی گازی انتخاب مناسب تری است. اما توجه داشته باشید که استفاده از سرخ کن های صنعتی برقی به دلیل امکان تنظیم درجه و زمان پخت، آسان تر بوده و کمک می کنند تا بتوانید به امور دیگر آشپزی نیز رسیدگی کنید.

خب، با تفاوت های مهم این دو محصول نیز آشنا شدیم. اما سوالی که احتمالا برای شما نیز به وجود آمده و می تواند در فرآیند خرید شما نیز تاثیرگذار باشد، این است که تفاوت قیمتی این دو چگونه است؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

قیمت سرخ کن صنعتی برقی بهتر است یا گازی؟

همان طور که می دانید، سرخ کن‌های صنعتی برقی و گازی با توجه به قابلیت و امکاناتی که دارند در قیمت های مختلف توسط تولید کننده سرخ کن صنعتی و گازی، به بازار عرضه شده اند.

گرچه موارد مختلف از جمله: میزان ظرفیت، برند، تعداد لگن ها و… در قیمت این محصولات تاثیرگذار است؛ اما به طور کلی سرخ کن‌ های صنعتی برقی، دارای قیمت بالاتری نسبت به گازی هستند.

بنابراین چنانچه دارای بودجه محدودی هستید، سرخ کن گازی پیشنهاد بهتری است. 

کلام آخر

همان طور که دیدید، سرخ کن های صنعتی گازی و برقی دارای مزیت ها و معایبی هستند که به بررسی آن ها پرداختیم. اگر قصد راه اندازی یک رستوران دارید، ابتدا لازم است نیازهای مجموعه خود را بشناسید و سپس با توجه به بودجه ای که دارید، اقدام به خرید نمایید.

همچنین شما می توانید انواع تجهیزات آشپزحانه صنعتی را در سایت روماکینگ مشاهده کرده و با کیفیت ترین محصولات با بهترین قیمت را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *