اگر به فکر راه اندازی یک رستوران یا کترینگ هستید، باید بدانید که یکی از کاربردی ترین لوازم و تجهیزات برای شست و شوی اصولی ظروف، خرید ماشین ظرفشویی صنعتی از مراکز تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم با نحوه کار این محصول مهم بیشتر آشنا شویم. مهم ترین مواردی که در ادامه به آن می پردازیم، عبارتند از:

  • ویژگی های مهم ماشین ظرفشویی صنعتی
  • نحوه کار با ماشین ظرفشویی صنعتی
  • طرز استفاده قرص جرم گیر ماشین ظرفشویی

انواع ماشین های ظرف شویی با ظرفیت متفاوت و امکانات متعددی که دارند، می توانند سرعت نظافت و شست و شوی ظروف و وسایل مختلف را افزایش داده و خیال شما را بابت تمیزی و نظافت آشپزخانه آسوده نمایند. بنابراین آشنایی با نحوه کارکرد این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما همراه باشید.

ویژگی های مهم ماشین ظرفشویی صنعتی

از مهم ترین ویژگی های ماشین ظرفشویی صنعتی می توان به ظرفیت بالا برای شست و شوی هم زمان تعداد بالای ظروف، دارا بودن برنامه های مختلف شست و شو از جمله: شست و شوی ملایم تا قوی، شست و شوی فوری و… اشاره نمود.

بعضی از ماشین های ظرفشویی صنعتی دارای قابلیت کنترل دقیق دما و زمان هستند؛ به این ترتیب درست مثل فر پیتزا ریلی و فر کانوکشن که می توان یک بازه زمانی برای آن ها در نظر گرفت، این محصول نیز یک ابزار مفید برای تنظیم شست و شوی ظروف در یک مدت زمان مشخص و براساس میزان کثیفی می باشد. همچنین علاوه بر صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در مصرف آب و برق نیز از دیگر مزیت های استفاده از این محصول می باشد.

به طور معمول جنس بدنه ماشین ظرفشویی صنعتی برای دوام بالا در برابر شرایط سخت صنعتی طراحی شده و از این رو بسیار مقاوم می باشد. اگر این محصول را از مراکز تجهیزات آشپزخانه صنعتی معتبر خریداری نمایید،  عموما دارای عمر طولانی بوده و توانایی کار در شرایط سخت را دارند.

بنابراین خرید این محصول نیز مانند خرید تجهیزات رستوران یا تجهیزات فست فود و دیگر لوازم مورد نیاز برای کسب و کار شما، بسیار ضروری بوده و تاثیر به سزایی در افزایش بازدهی و سرعت انجام امور مختلف خواهد داشت.

در ماشین ظرفشویی صنعتی دو بخش شست و شو و آبکشی تعبیه شده است.

این محصول دارای یک درب و مخزن برای قرار دادن ظروف کثیف و همچنین یک پمپ برای خیساندن و آبکشی ظروف می باشد.

حالا که با ویژگی ها و امکانات مهم این محصول کاربردی آشنا شدیم، زمان آن رسیده که طرز استفاده صحیح از آن را نیز بدانیم. در بخش بعد به آموزش نحوه کار با ماشین ظرفشویی صنعتی می پردازیم.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی صنعتی

پس از اینکه ماشین ظرفشویی صنعتی را خریداری نمودید و عملیات نصب آن توسط فروشنده به درستی انجام شد، نوبت به کار با این محصول می رسد.

  • اتصال دستگاه به برق

اول از همه باید بدانید که برای کار با ماشین ظرفشویی نیاز به یک تا سه اپراتور دارید تا قرار دادن ظروف و خروج آن ها پس از شست و شو را به عهده بگیرد.

یک نکته مهم قبل از استفاده از دستگاه، توجه به برق دستگاه است. به طور کلی ماشین های ظرفشویی صنعتی زیرکانتری با برق تک فاز و نوع ایستاده و ریلی، با برق سه فاز  کار می کنند. بنابراین نوع کابل مورد استفاده برای راه اندازی این دستگاه ها بسیار مهم است.

همچنین باید یک کلید محافظ نیز بر سر کابل قرار بگیرد تا در صورت نوسان و مشکل برق، در همان لحظه برق دستگاه قطع شود تا دچار مشکل و اختلال نگردد.

به طور کلی کار با ماشین ظرفشویی صنعتی مانند کار با سایر تجهیزات آشپزخانه صنعتی  آسان بوده و با چرخاندن کلید، عملیات شست و شو آغاز می گردد. با پایان یافتن آبکشی نیز یک آلارم روشن می شود تا بدانید چه زمانی اقدام به خروج ظرف ها کنید.

  • بررسی آب

حتما در نظر داشته باشید که آب مورد استفاده دستگاه، دارای املاح و رسوب کمی باشد. برای این منظور می توانید یک رسوب گیر بر روی دستگاه قرار دهید تا بتوانید از کیفیت بالای دستگاه برای شست و شو بهره مند شوید.

نکته دیگر، بررسی فشار آب می باشد؛ چرا که در صورت عدم فشار کافی، ممکن است پمپ دچار مشکل شده و بسوزد!

همچنین بهتر است دستگاه به آب گرم متصل باشد؛  به این ترتیب دیگر نیاز نیست 20 دقیقه منتظر باشید تا دستگاه به دمای مورد نظر برسد و سپس عملیات شست و شو را آغاز کند.

  • شوینده ماشین ظرفشویی صنعتی

پس از اتصال برق و بررسی آب، حالا به مرحله انتخاب شوینده صنعتی می رسیم.

پودر و مایع ظرفشویی باید دارای کیفیت بالایی باشد تا پس از شست و شو  و آبکشی، بر روی ظروف هیچ لکه و کثیفی باقی نماند.

  • شروع استفاده

معمولا یک چهارم لیوان و یا 200 سی سی از پودر یا مایع را داخل مخزن ریخته و دستگاه را روشن نمایید. با روشن شدن دستگاه، آبگیری به صورت خودکار آغاز شده و مخازن آن پر می شود. حالا ماشین ظرفشویی در حالت گرم قرار می گیرد. یعنی المنت های دستگاه روشن می شود تا دما به نقطه معین برسد.

عموما دمای شست و شو 75 درجه و آبکشی 85 درجه می باشد.

در نظر داشته باشید که ماشین های ظرفشویی 1200 بشقاب ایستاده دارای زمان های شست و شوی1، 2 و 3 دقیقه ای هستند. بعد از گذشت این زمان، دستگاه آلارم شست و شوی سبد بعدی را می دهد. پس از گذشت 1 دقیقه می توانید درب دستگاه را باز نموده، سند را خارج کرده و سری بعدی ظروف را در داخل آن قرار دهید.

این پروسه را تا تمام شدن ظروف کثیف ادامه دهید.

  • تخلیه آب دستگاه

پس از پایان یافتن کار دستگاه، با توجه به نوع ماشین ظرفشویی که استفاده می کنید باید اقدام به تخلیه آب دستگاه نمایید.

در ظرفشویی زیرکانتری، درب درپوش را برداشته و دکمه تخلیه را بزنید. در ظرف شویی های ریلی و ایستاده، پمپ تخلیه وجود نداشته و تنها لازم است درپوش خروجی آب را بردارید تا مخزن تخلیه گردد.

  • تمیز کردن دستگاه

پس از تخلیه آب، ماند سایر تجهیزات دیگر مانند: فر قنادی و تجهیزات سوخاری و.. نیاز است تا دستگاه را تمیز نمایید.

توری های آشغال گیر دستگاه را به طور کامل تمیز نمایید تا از ورود آشغال به مخزن جلوگیری گردد. در صورتی که نمی توانید به خوبی اقدام به تمیزی دستگاه نمایید، می توانید با پشتیبانی و کارشناسان ارائه دهنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی تماس بگیرید تا شما راهنمایی نمایند.

در ادامه به عنوان نکته پایانی نیز به طرز استفاده از قرص جرم گیر ظرفشویی اشاره می کنیم.

طرز استفاده قرص جرم گیر ماشین ظرفشویی

بی کیفیت بودن پودرهای شوینده ممکن است به تدریج سبب افزایش جرم و در نهایت بدبو شدن دستگاه گردد.

قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم مانند هر وسیله دیگر مثل: فر کانوکشن یا فر قنادی و… که دفترچه راهنمای آن را مطالعه می کنید، برای آشنایی با مواد شوینده سازگار با دستگاه نیز حتما راهنمای محصول را مطالعه کنید.

و اما روش استفاده از قرص جرم گیر برای رسوب زدایی ماشین ظرفشویی به شرح زیر است:

  1. ظرف ها را از دستگاه خارج نمایید.
  2. نیاز به استفاده از هیچ ماده شوینده ای نیست.
  3. قرص ماشین را از بسته بندی خارج کرده و در محل مخصوص در ماشین ظرفشویی صنعتی قرار دهید.
  4. از نصف کردن قرص بپرهیزید و به شکل کامل از آن استفاده نمایید.
  5. حالا باید طولانی ترین برنامه کامل شست و شو مانند: Sensitive یا Auto را انتخاب نمایید.

پس از گذشت زمان و انجام فرآیند کامل شست و شو، ماشین ظرفشویی شما جرم گیری می شود.

 جمع بندی

به پایان مقاله آموزش نحوه کار با ماشین ظرفشویی صنعتی رسیدیم. در این مطلب تلاش کردیم قبل از هر چیز شما را با ویژگی ها و امکانات مهم این محصول آشنا سازیم.

گفتیم مهم ترین ویژگی های آن دوام و عمر بالا، شست و شوی فوری و قوی، ظرفیت بالا و … می باشد.

سپس با نحوه کار با ماشین ظرفشویی صنعتی آشنا شدیم. از مرحله اتصال به برق تا تخلیه آب و تمیز کردن دستگاه با قرص جرم گیر  را مرحله به مرحله توضیح دادیم تا مشکلی در هنگام استفاده از این محصول کاربردی نداشته باشید.

چنانچه سوالی در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی داشتید، می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. در کوتاه ترین زمان پاسخ خواهیم داد. یا از قسمت تماس با ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *