اگر به فکر راه اندازی رستوران و فست فود هستید، می دانید که یکی از مراحل مهم برای افتتاح این مراکز، کسب مجوز می باشد. در واقع برای اطمینان از بهداشت تجهیزات فست فود و رستوان و سلامت کارکنان این مراکز مجوز صادر می گردد و از الزامات مهم سالن های غذاخوری و کترینگ ها به شمار می رود. از این رو در این مطلب تلاش کردیم  با مراحل مهم دریافت مجوز بهداشت این مراکز بیشتر آشنا شویم. مهم ترین نکاتی که در ادامه بررسی می کنیم عبارتند از:

  • مراحل اخذ مجوز بهداشت برای فست فود
  • شرایط بهداشت برای ساندویچی
  • مدارک لازم برای جواز کسب فست فود

با ما همراه باشید.

مراحل اخذ مجوز بهداشت برای فست فود

به طور کلی به منظور دریافت مجوز بهداشت برای غذاخوری ها و رستوران و فست فود، نیاز داریم تا گام های زیر را برداریم:

  • آشنایی با قوانین و مقررات اخذ مجوز بهداشت

اولین قدم برای دریافت مجوز بهداشت برای رستوران و فست فود، مطالعه قوانین بهداشتی است که در وبسایت رسمی دولتی درج شده است. پس از مطالعه باید اقدام به اجرای این قوانین کنید؛ مهم ترین این مقررات عبارتند از:

آشپزخانه بهداشتی و تمیز، نگه داری صحیح از مواد غذایی، اهمیت به سلامت مشتریان. همچنین بر اساس این قوانین، علاوه بر بهداشتی بودن تجهیزات رستوران و فست فود، باید به تاریخ انقضا مواد غذایی تهیه شده نیز توجه نمایید. از آنجایی که طبخ و مصرف مواد غذایی فاسد می تواند منجر به ایجاد انواع بیماری و آسیب جدی به مشتریان شود، بنابراین صنعت غذا از حساسیت بالایی در این زمینه برخوردار بوده و مقررات مختلف به منظور اهمیت به سلامت و افزایش اعتماد مشتریان در نظر گرفته شده اند.

پایبندی به این قوانین علاوه بر کمک به بهداشت و سلامت مشتریان، می تواند در نهایت به فروش بیشتر مجموعه کمک کند.

  • طراحی اصولی فضای آشپزخانه

از دیگر قدم های اساسی برای اخذ مجوز می توان به طراحی صحیح و اصولی فضای آشپزخانه رستوران و فست فود اشاره نمود. از مهم ترین نکاتی که در طراحی باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • استفاده از تجهیزات مناسب مثل: فر پیتزا ریلی باکیفیت و…
  • نظافت و ضدعفونی فضای آشپزخانه و تجهیزات سوخاری و…
  • ارتقای کیفیت غذا
  • انتخاب و خرید تجهیزات برودتی و یخچال های مناسب

و…

به این ترتیب می توانید قدم بعدی را برای دریافت مجوز بهداشت و افزایش درآمد خود بردارید.

  • در نظر گرفتن تهویه مناسب

وجود تهویه مناسب یکی از الزامات مهم ستوران و فست فود به حساب می آید؛ چرا که به حفظ کیفیت هوا، کنترل دما و رطوبت و جلوگیری از تجمع باکتری کمک می کند. به عبارتی دیگر وجود تهویه مناسب از تجمع بوی نامطبوع و رطوبت در فضای آشپزخانه جلوگیری کرده و سبب می شود غذا به خوبی طبخ گردد. بنابراین پیشنهاد می کنیم فیلترهای مناسب در تهویه نصب کنید تا در نهایت از ورود باکتری و گرد و غبار به فضا ممانعت گردد.

در نهایت تمامی این اقدامات می تواند تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت هوای محیط داشته باشد و اعتماد و رضایت مشتریان را افزایش دهد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مطلب تجهیزات لازم برای راه اندازی فست فود را مطالعه کنید.

  • آموزش ضوابط بهداشتی به کارکنان

کارکنان تمامی آموزش و ضوابط مربوط به بهداشت فست فود و رستوران را باید به خوبی مطالعه کرده و رعایت نمایند.

مهم ترین این قوانین عبارتند از:

  • شست و شوی دست ها
  • مدیریت صحیح زباله و بازیافتی ها
  • نگه داری و تمیز کردن اصولی فضای کار

همچنین باید آموزش های مربوط به پخت غذا، نحوه استفاده از مواد شیمیایی، استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی صنعتی و… را نیز به خوبی دریافت نمایند. پس از آموزش نیز یک آزمون کلی به منظور دریافت مجوز بهداشت از کارکنان گرفته می شود که در نهایت با قبولی هر کدام، شایستگی آن ها ثابت می گردد.

  • ثبت نام برای درخواست جواز کسب

پس از اینکه مراحل قبلی را به درستی طی کردیم، نوبت به مراجعه به مقامات بهداشت محلی می رسد تا امور مربوط به ثبت نام را انجام دهیم. در این مرحله ضروری است اطلاعات جامع و کامل از آدرس دقیق فست فود یا رستوران، نوع فعالیت و… ارائه دهیم.

سپس اطلاعات جزیی تر مثل: تعداد پرسنل، ساعات کاری، مشخصات بهداشتی ساختمان و… را باید ارائه دهیم.

پس از طی کردن قدم های مهم اخذ مجوز، یکی از مقامات بهداشتی اقدام به بازدید از محل فروشگاه شما می کنند تا از رعایت استانداردهای بهداشتی در فست فود یا رستوران شما اطمینان حاصل کنند. در صورت تایید بهداشت تجهیزات آشپزخانه صنعتی و سلامت کارکنان و… مجوز بهداشتی صادر می گردد که برای دریافت آن باید هزینه های مربوطه را پرداخت نمایید.

شرایط بهداشت برای ساندویچی

فرقی نمی کند چه فست فود و ساندویچی باشد چه رستوران و… به هر حال تمامی کارمنان این مراکز باید دارای کارت بهداشت با تاریخ معتبر بوده و آن را در اختیار بازرسان وزارت بهداشت قرار دهند. همچنین کارکنان باید دارای لباس فرم مخصوص آشپزی باشند تا در برابر حرارت و روغن مواد غذایی آسیب نبینند و بتواند در صورت لزوم اقدام به تعویض لباس فرم نمایند.

در واقع استفاده از لباس و کلاه آشپزی در فست فود و رستوران ها اجباری بوده و باید در دستور کار صاحبان این مراکز قرار بگیرد.

مدارک لازم برای جواز کسب فست فود

پس از انجام مراحل صفر تا صد احداث رستوران و فست فود و راه اندازی آن، یکی از مراحل مهم، جمع آوری مدارک مربوط به مجوز است. یکی از مخارج مهم در هزینه راه اندازی رستوران، پرداخت هزینه مجوز می باشد.  مهم ترین مدارک برای دریافت مجوز عبارتند از:

  • 12 قطعه عکس 3*4
  • کپی کارت ملی با اصل مدارک
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • سند مالکیت یا تعهد نامه ملک
  • دو عدد پشت و رو کپی کارت پایان خدمت خود را به همراه اصل
  • ارائه برگه تلفن واحد صنفی جهت تشخیص کد پستی
  • سوابق کاربری تجاری و اداری محل اتحادیه

فراموش نکنید چنانچه بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به راه اندازی فست فود کنید، از نظر قانونی دچار تخلف شده اید. بنابراین پیشنهاد می کنیم این موضوع را جدی گرفته و حتما پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهید.

 

روماکینگ به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی از جمله: فر قنادی، فر کانوکشن، فر قنادی، تجهیزات فست فود و… می تواند انتخابی ایده آل و برند معتبری برای رفع نیازهای کسب و کار شما باشد. برای استعلام قیمت دستگاه گریل صنعتی و دیگر تجهیزات از بخش تماس با ما با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *