انواع لوازم و ابزارهای قنادی

انواع لوازم قنادی و ابزارهای مهم در کیک پزی شامل فر، سینی مخصوص، پیمانه اندازه‌گیری مواد، انواع قالب متنوع، انواع ماسوره و قیف، همزن دستی و برقی مخصوص، کاتر، لوازم مخصوص فوندانت، وردنه، لیسک و فرچه، الک و پالت، کپسول کاغذی، پایه گردان کیک، لوازم تزریق ژل و خامه، لوازم مخصوص برش و… هستند. در ادامه با کاربرد هر یک از این ابزار آشنا خواهید شد.

فر و سینی مخصوص قنادی

در میان ابزارهای قنادی اولین و اصلی‌ترین وسیله موردنیاز برای قناد، سینی و فر مخصوص است. برای پخت انواع شیرینی و کیک درجه یک، فر شما باید دارای قابلیت تنظیم حرارت و زمان باشد. از طرفی سینی فر شما در هر اندازه و انواعی باید کیفیت خوبی داشته باشد و جنس آن ترجیحاً گالوانیزه یا تفلون باشد. این دو ماده در برابر حرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و در مزه و بوی شیرینی شما تأثیر سوء نخواهند گذاشت.

پیمانه مخصوص اندازه‌گیری

از دیگر ابزارهای مهم قنادی پیمانه است، بدون پیمانه نمی‌توان اندازه‌گیری‌های دقیق انجام داد. پیمانه کمک می‌کند تا شما یک کیک و شینی را همان گونه که باید درست کنید. در واقع برای آنکه کیک یا شیرینی شما عالی شود، باید مواد را به‌درستی اندازه‌گیری کنید. چنانچه این امر درست انجام نشود، نتیجه مطلوب نخواهد شد. پیمانه‌های اندازه‌گیری دارای ابعاد و اندازه‌های مختلف  و استانداردی هستند.

انواع قالب

قالب‌های کیک و شیرینی هم از  مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزارهای قنادی محسوب می‌شوند. قالب‌ها بر اساس نیاز در انواع جنس، مدل و اندازه به فروش می‌رسند. بهترین نوع قالب برای شیرینی و کیک قالب‌های نچسب هستند. از انواع قالب‌های معروف می‌توان به قالب چدنی، قالب سیلیکونی، قالب‌های تفلون، قالب آلومینیوم، قالب کمربندی، قالب کاپ کیک یا مافین، قالب کیک لوف، قالب کیک میان‌تهی، قالب پای، قالب تارت، قالب برش کیک، قالب کیک معمولی و… اشاره کرد.از قالب‌های بزرگ لوف برای پخت انواع نان ضخیم مستطیلی استفاده می‌شود. قالب‌های مافین در تهیه انواع کیک فنجانی کاربرد دارند. قالب کمربندی هم برای پخت انواع کیک و دسر مناسب است و به‌راحتی می‌توان شیرینی یا دسر را از درون آن جدا کرد.

لیسک و فرچه

به‌منظور برگرداندن کیک و شیرینی یا هم زدن مایه کیک و دیگر مواد، لیسک یک وسیله کاربردی است. لیسک‌ها دارای صفحات بزرگ و نازکی هستند که جنس آنها سیلیکون است. به‌منظور چرب کردن قالب و مالیدن رومال روی نان و کیک نیز از فرچه استفاده می‌شود.  فرچه‌ها معمولاً از جنس سیلیکون یا پلاستیک هستند. هر دوی این ابزار از ابزارهای کاربردی در پخت کیک و شیرینی محسوب می‌شوند.

الک و پالت

الک از ابزارهای قنادی مهم و معروفی است که بدون آنها نمی‌توان آرد موردنیاز شیرینی‌پزی را الک کرد. همان‌طور که می‌دانید آرد ماده اصلی کیکی پزی و شیرینی‌پزی است و قبل از اضافه کردن آن باید خوب الک شود. الک کردن به‌منظور یکدست شدن، افزایش کیفیت کیک و شیرینی و هواگیری آرد انجام می‌شود. معمولاً قنادان حرفه‌ای هنگام پخت هر نوع کیک و شیرینی از الک استفاده می‌کنند.یکی دیگر از ابزارهای مهم شیرینی‌پزی پالت است، به کمک پالت می‌توان تمام سطح کیک را به‌صورت کاملاً یکدست خامه کشی کرد. پالت تنها وسیله صاف‌کردن خامه روی کیک است و در دو نوع صاف و شکسته در انواع سایزبندی به فروش می‌رسد.

کپسول کاغذی

کپسول یا قالب کاغذی یکی از ابزار پراستفاده‌ای است که بر تهیه هر مدل شیرینی نظیر کیک یزدی به آن نیاز دارید. از انواع کپسول کاغذی بیشتر برای تهیه کیک‌های فنجانی و یک‌نفره و مافین استفاده می‌شود. استفاده از کپسول‌های کاغذی سبب جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب خواهد شد. شما می‌توانید به کمک این کپسول‌ها از سوختن یا چسبیدن شیرینی خود به قالب جلوگیری کنید.

قیف و ماسوره

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در کیک پزی قیف به همراه ماسوره‌های متنوع است. به کمک ماسوره می‌توان طرح‌های دلربا و متفاوتی را روی کیک و شیرینی اجرا کرد. برای استفاده از انواع ماسوره شما نیاز به قیف و سرپیچ دارید. قیف‌ها در انواع یکبار مصرف، کاغذی، پارچه‌ای و پلاستیکی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی را به‌دلخواه تهیه کنید. همچنین برای خرید ماسوره می‌توانید این محصول را به‌صورت تکی یا ست چندتایی در جنس پلاستیکی یا استیل خریداری کنید.

پایه گردان کیک

پایه گردان کیک در واقع نوعی صفحه سینی مانند گرد پایه‌دار است که  از آن برای تزیین کیک استفاده می‌شود. قنادهای حرفه‌ای ابتدا کیک و شیرینی را روی این پایه قرار داده و سپس شروع به تزیین آن می‌کنند.  این پایه گردان به دلیل چرخش می‌تواند تمام قسمت‌های کیک را به‌صورت یکنواخت تزیین و خامه کشی کند.

لوازم تزریق ژل

به‌منظور ایجاد انواع طرح‌های خاص روی کیک و شیرینی باید از وسیله تزریق ژل استفاده کرد. این وسیله بیشتر برای تزیین کیک و شیرینی استفاده می‌شود و می‌توان به کمک آن ظرافت و زیبایی را روی کیک ایجاد کرد. در به‌کاربردن این ابزار بیشتر خلاقیت شما است که می‌توانید طرح‌های خیره کننده ایجاد کند. برای تزیین کیک علاوه بر سرنگ مخصوص باید قاشق کاردک و… نیز تهیه شود.

ابزارهای قنادی مخصوص برش

برای برش و تقسیم کردن کیک و شیرینی یا لایه، لایه کردن آنها به جهت خامه زنی، لازم است تا با ابزار مخصوصی عملیات برش‌زنی را انجام دهید. به کمک آن ابزار کیک یا شیرینی موردنظر خود را در اندازه‌های موردنیاز برش دهید.

وردنه

وردنه یکی دیگر از انواع ابزارهای پرکاربرد در شیرینی‌پزی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان خمیر را صاف و یکدست روی سطح کار پهن کرد. به کمک وردنه می‌توان یک لایه خمیر کاملاً یکدست با ضخامت یکسان به وجود آورد.

همزن

همزن در انواع دستی و برقی به فروش می‌رسد و وظیفه هم زدن، مخلوط‌کردن و یکدست کردن مواد کیک و شیرینی با یکدیگر را بر عهده دارد.

ضمانت

تمامی محصولات روماکینگ دارای یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش می باشد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تجهیزات آشپزخانه صنعتی روماکینگ تماس حاصل فرمایید .

مطالب مرتبط

2 نظر در “تجهیزات و لوازم قنادی

  1. ملیحه رضایی گفت:

    سلام منون از مطلب خیلی خوبتون، خدا قوت

    1. romaking گفت:

      سلام خواهش می کنم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *