فست فود یعنی :

فست فود (به انگلیسی: fast food) یا غذای سریع یا غذای فوری (مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی) غذاهایی هستند که به سرعت طبخ و آماده می‌شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمی‌رود. بلکه بیشتر اشاره به غذاهایی می‌کند که در رستوران‌ها تهیه می‌شوند. مک‌دونالد و کی اف سی از رستوران‌های مشهوری هستند که در سراسر دنیا غذای سریع ارائه می‌دهند. یک غذای سریع در خیلی از کشورها شامل یک ساندویچ (همبرگر، مرغ و مانند آن)، سیب زمینی سرخ کرده و یک نوشابه گازدار است. قیمت مواد غذایی در رستوران‌های فست فود معمولاً ارزان‌تر از سایر رستوران‌ها است.

 

مزایای راه اندازی فست فود

از مهمترین مزایای داشتن فست فود و رستوران سود دهی و فعال بودن در در تعطیلات است یعنی وقتی شغل های دیگر تعطیل هستند و درآمدی ندارند برای شما عالی ترین شرایط است و مخصوصا در کشور ما که تقویم دارای تعطیلات زیادی است وهمین موضوع برای این کار یک امتیاز عالی محسوب می شود.مزیت بعدی قابلیت گسترش شغل فست فود و رستوران است شما اگر به صورت اصولی فست فود راه اندازی کنید می توانید به راحتی کارتان را گسترش دهید یعنی اگر یک غذای با کیفیت و خلاقانه ارائه دهید و در یک قسمت شهر مورد استقبال قرار گیرد می شود همان کار را در یک قسمت دیگر شهر و یا در یک استان دیگر ارائه کرد و جواب گرفت. از آنجایی که تعداد مراجعات به فست فود نسبت به سایر شغل ها بیشتر است بنابراین برای تبلیغات به هزینه ی کمتری نیاز است. زیرا که افراد خودشان در مهمانی ها و مراسم به دلیل مراجعات مکرری که به فست فودها دارند، از فست فود مورد نظر صحبت می کنند و این خود بزرگترین تبلیغ رایگان برای آن ها می باشد.

مراحل راه اندازی فست‌ فود

خیلی بهتر است قبل از راه اندازی و اقدام به کار ، با متخصصان این حوزه مشورت کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید. با مشاوره می توانید مواردی چون ، هزینه ها ، تبلیغات ، ریسک پذیری و مشکلات این نوع کسب و کارها و اندازه سرمایه گذاریتان را مشخص کنید . تا بتوانید یک فست فودی با کمترین مشکلات احتمالی را راه اندازی کنید.

۱. تنظیم طرح کسب‌وکار

قبل از اینکه بودجه‌تان را تهیه کرده و شروع به راه‌اندازی فست فود جدید خود کنید، یک طرح تجاری تنظیم کنید که بتوانید در حین مراحل راه‌اندازی فست فود به آن رجوع کنید تا کسب و کار خود را در مراحل اولیه در مسیر خود نگه دارید. طرح کسب‌وکار شما می‌تواند به شما در پیش بینی درآمد و هزینه‌ها، پیش‌بینی فروش و استفاده از‌ استراتژی داده‌محور برای افزایش مشتریان کمک کند.طرح کسب و کار شما باید این موارد را دربرگیرد: پیش‌بینی هزینه‌ها، نقطه سربه سر و فروش مورد انتظار. میزان سرمایه‌ای را که در حال حاضر به آن دسترسی دارید و چقدر باید برای پوشش تمام هزینه‌ها جمع‌آوری کنید. هزینه‌های جاری را پیش‌بینی کنید و برای زمانی که می‌توانید انتظار سودآوری داشته باشید، جدول زمانی تعیین کنید.

۲. انتخاب محل فست‌فود

موقعیت مکانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موفقیت یا شکست هر فست فودی را تعیین می‌کند. فست‌فود باید در یک منطقه پرجمعیت باشد. مغازه‌های طبقه همکف برای فست‌فودها بهتر است.

۳. کسب مجوزهای لازم برای افتتاح فست‌فود

برای اخذ مجوز افتتاح فست‌فود، بعد از انتخاب ملک، به اتحادیه اغذیه‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنید. اتحادیه، دو نوع مجوز صادر می‌کند: مجوز ساندویچی و مجوز فست‌فود. زیر ۲۴ متر مربع، مجوز پیتزا فروشی یا فست‌فود صادر نمی‌شود.اخذ مجوز فست‌فود بعد از انتخاب ملک از اتحادیه اغذیه‌فروشی‌ها شروع می‌شود. اتحادیه به شما معرفی‌نامه به نهادهای مختلف می‌دهد و پس از اخذ معرفی‌نامه از آنها برای شما مجوز صادر می‌کند. شما به دریافت معرفی‌نامه از اداره بهداشت، اماکن و آتش‌نشانی نیاز دارید. دو مورد از قوانین اخذ مجوز راه اندازی فست‌فود:

  • ملک معرفی شده به اتحادیه باید مجوز کاربری تجاری داشته و حداقل ۲۴ متر مربع باشد.
  • شرکت در دوره بهداشت عمومی و داشتن کارت بهداشت، برای تمام پرسنل الزامی است.

۴. استخدام پرنسل فست‌فود

راز یک فست فود موفق اغلب یک تیم عالی پشت پیشخوان و در آشپزخانه است. سرآشپز احتمالاً مهم‌ترین فرد در تیم شما است، زیرا نه‌تنها وظیفه آشپزی و طراحی منو را برعهده دارد. بلکه همچنین بقیه کارکنان آشپزخانه را هدایت و راهنمایی می‌کند.برای مصاحبه حضوری برنامه‌ریزی کنید. در طول مصاحبه، به دنبال نامزدهای دوستانه با مهارت‌های عالی در خدمات مشتری باشید تا چهره شرکت شما باشند.مواد آموزشی استاندارد را تهیه کنید. برای آموزش کارکنان جدید خود در مورد خط‌ مشی‌ها و رویه‌های فست‌فود خود از یک راهنمای ثابت استفاده کنید.

۵. خرید تجهیزات فست فود

گریل شیاردار صنعتی ، قالب زن پیتزا ، فر پیتزای ریلی ، تستر نان برگر ، یخچال بار، ماشین ظرفشویی صنعتی ، تاپینگ ، انبری دسته بلند، گریل میکس ترکیبی ، پروفر پیتزا، همبرگر زن نیمه خودکار و بزرگ و سرخ کن صنعتی موارد بسیار دیگر از جمله تجهیزاتی است که باید برای آشپزخانه خریداری شود. برای خرید تجهیزات فست فود ما شما را به دیدن فروشگاه روماکینگ دعوت می کنیم.

۶. بازاریابی فست‌فود

استراتژی‌هایی برای جذب اولیه مشتریان و متقاعد کردن آنها برای بازگشت و خریدهای تکراری در نظر بگیرید. دلیل اصلی انتخاب کانال‌های تبلیغاتی مختلف و اینکه چگونه انتظار دارید بازاریابی بر فروش تاثیر بگذارد را مشخص کنید. طراحی منو و طراحی لوگو یکی از اصلی ترین مباحث در راه اندازی فست فود می باشند.

 

نکات بازاریابی فست‌فود:

  • مراسم افتتاحیه
  • تبلیغات رسانه‌های اجتماعی
  • تخفیفات جذاب مشتریان
  • تبلیغات تلویزیونی
  • داشتن وبسایت قوی

هزینه راه‌اندازی فست‌فود

هزینه اولیه افتتاح فست‌فود بر اساس لوکیشن ، مساحت ملک و حقوق کارکنان افزایش می‌یابد. هزینه تجهیزات پخت و پز و مواد اولیه احتمالاً چند میلیون تومان خواهد بود. در ادامه خلاصه ای از هزینه‌های اولیه افتتاح یک مرکز فست‌فود آورده شده است:

1- هزینه مکان:

مکان فیزیکی فست‌فود شما احتمالاً یکی از بیشترین هزینه‌‌کردهای شما خواهد بود. خرید یک فست‌فود که از قبل وسایل لازم برای سرو غذا را دارد، عموماً مقرون به صرفه تر از ساخت یک فضای سفارشی است.  هزینه ملک با توجه به منطقه‌ای که فست‌فود شما در آن واقع است و همچنین مساحت آن متفاوت است.

هنگام انتخاب محل قرار دادن فست‌فود خود، این عوامل کلیدی را در نظر بگیرید:

دید: مکانی را انتخاب کنید که دید مناسبی از خیابان داشته باشد تا باعث جلب توجه مردم شود.

دسترسی: یک منطقه پرجمعیت را با سایر مشاغل اطراف انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که فست فود شما تا حد امکان راحت و در دسترس است.

هزینه‌های نیروی کار و تامین: در مورد هزینه کار در محله‌های مختلف شهر تحقیق کنید تا بتوانید سود خود را به حداکثر برسانید.

رقابت: به دنبال منطقه ای باشید که رقبای مستقیم زیادی نداشته باشد تا بتوانید درصد بالایی از مشتریان بالقوه را جذب کنید.

 

2- هزینه تجهیزات آشپزخانه:

هنگامی که فضای شما آماده شد، باید تجهیزات لازم برای فست‌فود را خریداری کنید. لوازم پخت‌وپز شما به تنهایی ممکن است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشند، بسته به اینکه آیا تجهیزات نو یا دست دوم خریداری می‌کنید. و چه غذاهای فست‌فودی ارائه می‌دهید این هزینه متفاوت است. ولی برای فست فود که اعتماد مشتریان و جلب رضایتشان در اولویت قرار دارد ، باید از تجهیزات نو و با کیفیت بالا و برند معتبر و تولیدات داخلی استفاده نمایید.

 

برای خرید تجهیزات فست فود ما به شما تجهیزات آشپزخانه روماکینگ را معرفی می کنیم . و می توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما در روماکینگ تماس حاصل نمایید . 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *