فر قنادی چیست؟

فر یکی از تجهیزات قنادی بسیار مهم بشمار می آید . فر قنادی لازمه شروع کار برای پختن انواع شیرینی ها و نان های فانتزی است . شما برای پختن انواع کیک، شیرینی و نان فانتزی با تعداد بالا به صورت حرفه ای، نیاز به آشپزخانه ای صنعتی دارید که فر قنادی صنعتی، از تجهیزات آشپزخانه صنعتی است.تفاوت این فر قنادی با فر های دیگر در این است که فر صنعتی دارای حرارت و دمای یکسانی می باشد. در داخل این فر حرارت و گرما به یک اندازه می باشد تا تمام اطراف کیک، شیرینی و نان فانتزی به طور یک دست پخته شود. دمای این فر کم می باشد که همین مورد یکی از دلایل پخته شدن کیک به صورت کامل و یک دست می باشد.این فر ها انواع گوناگونی دارند؛ درست است که همه آن ها یک کار را انجام می دهند اما برای هر پختی نوع فر متفاوت است. مثلا برای پخت هر کدام از انواع شیرینی ها، کیک ها، نان های فانتزی، کلوچه ها، بیسکویت ها و نوع فر پخت متفاوت است.

تفاوت انواع فر قنادی

تفاوت فر های قنادی اول از همه در نوع گرمایشی می باشد. گرمایش این نوع فر ها دارای 2 حالت مداوم و یا به صورت دوره ای است تولید گرما توسط مجرا یا لوله کوچک، لوله های آتش یا سیستم گرما می باشد.روش های گرمایشی این فر به صورت سوخت جامعه، سوخت مایع، سوخت گازی و یا انرژی الکتریکی انجام می شود.ساختار گرمایشی این نوع فر به صورت ساکن، چرخشی، کشویی و یا حمل وجود دارد؛ که فر قنادی چرخشی یا همان فر گردان دارای 3 مدل می باشد. مدل اول فر گردان کوچک قنادی، مدل دوم فر گردان قنادی بزرگ، و مدل سوم فر گردان مناسب پخت انواع نان های فانتزی است. مدل دوم از تجهیزات پخت کیک و شیرینی می باشد.در آخر دسته بندی تعداد اتاقک یا همان قفسه های کیک پزی این فر قنادی به صورت تک طبقه ای یا چند طبقه ای می باشد.

اجزاء مختلف فر قنادی

اسکلت دستگاه : اسکلت دستگاه تاثیر چشمگیری در طول عمر فر دارد. ضعف این قسمت باعث می شود که طول عمر دستگاه کاهش یابد و شکل ظاهری فر بعد از چند سال تغییر کند.

کوره : تامین گرمای مورد نیاز برای فرآیند پخت را انجام می دهد . کوره از استین Stainless Steel یا استیل ضدزنگ و نسوز ساخته می شود تا در برابر حرارت و رطوبت مقاومت داشته باشد.

سیرکول فن : توربین تعبیه شده در این قسمت جریان هوای گرم را در داخل کابین به گردش درمی آورد. این جریان هوا، باعث می شود تا شیرینی بصورت یکنواخت پخته شود.

سنسورها : سنسورها دمای داخل کابین را آنالیز کرده و به تنظیم دما کمک می کنند .

سیستم خروج هوای گرم : باعث خروج هوای گرم از کانال های خروجی می شود.

مکانیزم گرداننده فر : به کمک قطعاتی مانند موتور، چرخ دنده و تسمه باعث گردش گاری در داخل کابین می شود.

تابلو برق : به کمک این قسمت می توان موارد مختلف مانند دمای دستگاه و مدت زمان پخت را تنظیم کرد.

درب دستگاه : درب دستگاه بصورت دوجداره تولید می گردد. در وسط درب، قسمت شیشه ای وجود دارد تا علاوه بر زیبایی ظاهری، مراحل پخت قابل مشاهده باشد.

نکات طلایی خرید فر

فرهای گازی یا برقی

برای انتخاب نوع فر بهتر است به منبع تغذیه این محصول دقت شود. فرهای مختلفی از جمله فرهای گازی یا برقی برای پخت انواع شیرینی و نان فانتزی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این فرها مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به ظرفیت کارگاه در تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل ارزان بودن گاز نسبت به برق فرهای گازی در ایران طرفداران بیشتری دارد. پخت شیرینی در فرهای برقی نیز محصول را خشک تر می کند که مورد پسند بسیاری از افراد نمی باشد. فرهای برقی برای کنترل دما مناسب تر هستند به همین دلیل استفاده از آن ها برای جلوگیری از سوختن محصول بیشتر توصیه می شود. از دیگر ویژگی های فرهای برقی یخ زدایی از محصولات می باشد.اغلب فرهای گازی گزینه ی مورد استقبال در شیرینی فروشی ها هستند. این فرها سریع و ارزان بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. این فرها معمولا به گاز شهری وصل می شوند، برای گرم شدن زمان زیادی را نیاز ندارند و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. هزینه نگهداری و تعمیر این نوع فرها مقرون به صرفه است.

ابعاد فر

با توجه به مساحت کارگاه باید ابعاد فرهایی که برای پخت کیک و شیرینی در نظر گرفته می شود انتخاب کنیم. در صورت که کارگاه کوچک باشد بهتر است از فرهای یک طبقه استفاده کرد. این فرها برای پخت محصولی با اندازه ی مشخص در نظر گرفته شده است. اغلب کارگاه های بزرگ برای پخت کیک و شیرینی از فرهای چند طبقه که حجم زیادی می گیرد استفاده می کنند.

فرهای ثابت یا گردان

فرهای ثابت را برای مکان هایی استفاده می کنند که ابعاد کمتری دارند. نیاز به فر سبک و کوچک باعث خرید فرهای ثابت برای کارگاه های معمولی می شود. قنادی ها و مغازه های بزرگ نان فانتزی معمولا از فر گردان نان فانتزی که به صورتی سریعتری محصول را می پزند، استفاده می کنند. فرهای گردان برای آماده کردن سریع تر انواع کیک و شیرینی بسیار مناسب است. برای استفاده از فرهای گردان سینی ها را به داخل فر می فرستند و این کار تولید را افزایش می دهد. در فرهایی که سیستم طبقه ای دارند دیس ها غالب به صورت مستقیم در فر قرار می گیرند. استفاده از این نوع فر در بیشتر قنادی های کوچک می باشد.

منبع حرارت فر

در فرهای معمولی اغلب گرما از کف فر ایجاد می شود و فن ها برای پخش کردن گرما به صورت یکنواخت می چرخند. در فرهای گازی برای تامین حرارت از گاز شهری استفاده می کنند. این فرها با استفاده از مشعلی که در آن تعیبه شده است به تولید حرارت می پردازد. در فرهای گازی کوچک دمای تولید شده حداکثر 537 درجه سانتی گراد است. دیگر فرهای مورد استفاده در قنادی ها برقی هستند در هنگام خرید این گونه فرها بهتر است به مارک و مدل آن توجه کنید زیرا مصرف آن ها بستگی به مارک فر دارد. بهتر است در هنگام خرید انواع فرها به منبع حرارتی موجود در کارگاه توجه کنید و بهترین را برای نیاز خود مورد استفاده قرار دهید.

عایق حرارتی فر 

تنظیم درجه دمای داخل فر تاثیر زیادی در پخت مناسب انواع کیک، شیرینی و نان فانتزی دارد. توجه به تنظیم حرارت در فر بسیاری از مشکلات مربوط به نگرانی در زمینه ی پخت محصولات را کاهش می دهد. کمترین تلورانس دمایی بین 10 الی 15 درجه طبیعی به نظر می رسد. عایق حرارتی در فر باعث حفظ دمای داخلی آن می شود. در صورتی که فر شرایط مورد نظر را نداشته باشد محصول سوخته و یا نیم پز می شود. در فرهای مدرن عایق حرارتی را برای جلوگیری از اتلاف دما در درون فرها تعبیه می کنند. جنس این عایق ها در محصولات متعدد بسیار تفاوت دارد. این عایق ها با جلوگیری از پرتی دما در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند. در صورتی که فر عایق حرارتی مناسبی نداشته باشد به مرور رنگ آن تغییر کرده و دچار آسیب می شود.

راهنمای دمای فر

برای جلوگیری از سوختگی و خشک شدن بیش از حد کیک و شیرینی بهتر است به تنظیم دمای فر توجه کنید. در صورتی که قصد داشته باشید پخت را در زمان کمتری انجام دهید با زیاد کردن حرارت امکان ایجاد مشکل وجود دارد . بنابراین باید دفترچه راهنمای فر را کامل مطالعه کنید و یا باکارشناسان ما در تجهیزات آشپزخانه صنعتی روماکینگ تماس حاصل نمایید.

 

اگر قصد راه اندازی قنادی را دارید ، برای تهیه تجهیزات با کیفیت ما به شما فر کانوکشن روماکینگ را معرفی میکنیم . جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در روماکینگ در تماس باشید.

مطالب مرتبط

6 نظر در “نکات جامع خرید فر قنادی چیست؟

  1. محسن بدری گفت:

    ممنون جالب بود خدا قوت

    1. romaking گفت:

      خواهش می کنم ممنون از نگاه زیبای شما

  2. yalda.mirzakhani گفت:

    سلام ما هر سایز که بخواهیم شما می سازید برامون؟

    1. romaking گفت:

      سلام بله دوست عزیز در خدمتتون هستیم

  3. دانیال طوسی گفت:

    سلام ممنون خیلی نکات جالبی داشت مطلبتون

    1. romaking گفت:

      سلام دوست عزیز خواهش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *